microbit project KPOA

Net als vorige schooljaar mocht ik dit jaar weer bij de Stichting KPOA in Amersfoort in alle groepen 7/8 een hele dag les geven rond Computational Thinking. Dit jaar heb ik de lessen verdeeld met Peter Heldens (mede auteur van ons boek). De meeste scholen hadden vorige jaar ook al een les van mij gehad een grote tas met micro:bit materiaal gekregen. Ik moest van te voren natuurlijk wel even checken of ze deze tas konden opzoeken. Vorig jaar liet ik vaak vrij wat ze mochten maken na een stukje theorie en praktijk rond de micro:bit, maar dit jaar hield ik wat strakker en gingen ze allemaal hetzelfde maken (een Electro spel, led-monster of een bibberspiraal).

De les

  • We starten de les met wat is programmeren met een unplugged activiteit programmeer mij (of een leerling) zodat ik om de de stoel kan lopen of de deur open kan doen. Hierna heb ik het over wat is programmeren wat is er om jullie heen geprogrammeerd?
  • Hierna maken de stap naar de micro:bit. Wat is het (een soort moederbord) en wat kan het. En doen we een unplugged activiteit met code raden die op de micro:bit staat.
  • Dan gaan we een aantal kaarten maken van de quickstart kaarten. Hierbij kan ik snel inschatten wat wel en niet kan
  • Dan gaan een van de drie activiteiten maken. Een Electro spel met 3 vragen en gebruiken ze de Pin1 om zo een Electro circuit te maken. Een LED monster waarbij ze een LED lampje aan doen en dit versieren bij een papieren bekertje. Een bibberspiraal waar je het ijzerdraad niet mag aanraken.
  • Als ze allemaal klaar zijn dan gaan ze elkaars spel spelen of bekijken. Dit is heel belangrijk om te “vieren” wat is gelukt.
  • Als laatste altijd één of twee kahoots. Ik heb er intussen een stuk of 10 geschreven die door iedereen gebruikt kunnen worden.

Resultaten

Het was steeds een feestje om te doen en iedere les was weer anders. Hieronder wat resultaten.

Wat heb je geleerd

De laatste lessen heb ik ook een wordcloud gemaakt met wat heb je geleerd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.