Vorige week was ik in een groep 7 van de Willibrordus basisschool in Venlo. Zij wilden graag een een basis les met de micro:bit, zodat zelf vervolg opdrachten kunnen doen.
Start
Na een korte start over wat programmeren is en of ze dit al eens hadden gedaan. Begon ik de les unplugged de code raden met 10 micro:bits waar al een code op staat, de leerlingen moesten raden welke code er opstaat. Op deze manier leren snel over de mogelijkheden van de micro:bit en hun input en output.
Basis opdrachten
Hierna zijn we aan de slag gegaan met de quickstart kaarten waarin 12 opdrachten zitten om ze zelf vertrouwd te raken met de micro:bit.
- Eerst je naam, picto en een nummer.
- Hierna maken we een dobbelsteen en downloaden we de code naar de micro:bit.
- Dan wat spelen met de muziek.
LED Kaart maken
Hierna mogen ze een eigen code maken met de blokken die ze hebben geleerd en deze verwerken ze in een LED kaart. Dit maken is erg belangrijk om het te laten dalen. Ook snappen ze wat ze dan met de micro:bit kunnen doen. En natuurlijk moet je het succes vieren. Dus foto’s maken en ze kijken naar elkaars resultaat.
Constructionisme
Seymour Papert die aan de basis staat van het programmeren met kinderen zet dat je altijd iets betekenis vol moet maken (Constructionisme). Lees hier meer over Papert.