Ik had met opgegeven voor een online workshop van Chris Lovell. Ik volg hem al een tijdje en hij maakt met zijn leerlingen hele leuke klassieke games. Ik heb ook ook al zijn flappy bird al eens gebruikt en aangepast.
Er waren jammer genoeg niet zoveel mensen in de workshop, dus we konden lekker veel doen. Hij gebruikte de Microbit Classroom, ik zag dat hier mooie verbeteringen in zitten (lees hier).
Chris legde eerste het belang uit van het spelen van oude games en de geschiedenis van frogger. Ook dat game play’s altijd het zelfde zijn. Hij maakt live frogger en deelde regelmatig wat hij had gemaakt met ons.
Dit is de opzet van de basis game:
- Een variabele frogger maken die naar links, rechts en naar boven kan.
- Deze frogger laten blinken.
- Hierna 2 variabelen maken voor de auto’s.
- Deze laten starten en bewegen.
- Hierna programmeren je dat frogger af is als hij een auto raakt, of een punt als hij boven is.
Dit is de opzet van de advanced game
- Variabele challenge maken met een pauze die steeds korter wordt (wordt het spel moeilijker)
- muziek toevoegen
- de auto’s random laten komen
- de microbit gebruiken om frogger te besturen.