Weer een voorbeeld om een “klassieke” game te maken op je micro:bit. Deze keer Pac-Man. Deze game kwam in 1980 op de markt als een arcade game. Binnen een jaar werden er 100.000 arcademachines verkocht door deze game. Deze game kun je nu nog steeds spelen.
De gele hoofdpersoon (pacman) moet door een doolhof lopen en de de knipperende bolletjes pakken, dan kun je de geesten pakken (deze veranderen dan van kleur). Op de micro:bit kunnen we natuurlijk niet al deze functies maken. Maar je kunt wel een pacman, bolletje en geest maken en dan kun je de game spelen.
Hoe maak je pacman zet onderstaande in het opstart blok:
- maak een variabele pacman, pil, geest
- maak pacman figuur 0,0 (midden)
- maak de pil op een willekeurige plaats en stel knipperen in op 8
- maak een geest op 4,4
- zet score op 0
Zet in een de hele tijd blok onderstaande code, zodat de pacman gaat bewegen als je de micro:bit beweegt.
- een pauze van 200 ms
- als versnelling x > 100 dan pacman x veranderen met 1
- als versnelling x < 100 dan pacman x veranderen met -1
- als versnelling y> 100 dan pacman y veranderen met 1
- als versnelling y < 100 dan pacman y veranderen met -1
Maak nog een blok de hele tijd en zet onderstaande code hierin, waarin je kijkt wanneer raakt pacman de pil (punt) of de geest (dood)
- Zet hier in als pacman pil raakt, dan krijg je een tone op de achtergrond, score met 1 veranderen en pil laten verdwijnen en hierna pil laten verschijnen op een willekeurig punt.
- als pacman de geest raakt, dan ben je af met een muziekje in de achtergrond
Maak nog een blok de hele tijd, waarin de geest gaat bewegen, hij kijkt hierbij waar pacman naar toe gaat.
- een pauze van 1000
- als geest x < is dan pacman x dan moet de x geest veranderen met 1
- als geest x > is dan pacman x dan moet de x geest veranderen met -1
- als geest y < is dan pacman y dan moet de y geest veranderen met 1
- als geest y > is dan pacman y dan moet de y geest veranderen met -1
Je kunt deze game niet in preview spelen, je moet hem echt downloaden om hem te testen.