Taal en Rekenen met de micro:bit

Voor de workshop Maak micro:bit projecten in combinatie met Taal en Rekenen voor de 37e ICT Praktijk dag in Leuven heb ik alle mogelijkheden die ik ga bespreken hier neergezet.

Als je nog nooit iets hebt gedaan is het makkelijk om te beginnen met de quickstart kaarten voor de micro:bit. Dit zijn 12 eenvoudige opdrachten die leerlingen redelijk zelfstandig kunnen maken.

Je kunt hier de presentatie vinden.

micro:bit en Taal

1. Boggle
Je kunt het boggle spel met de micro:bit spelen. Hij kiest willekeurig een aantal letters en de leerlingen moeten hiermee woorden maken. Zorg voor papier en pen om de letters te noteren als ze langs komen op de micro:bit. (knop A zijn klinkers en bij knop B zijn het medeklinkers). Met knop AB telt hij af en moeten ze zoveel mogelijk woorden opschrijven.
2. Dobbelverhaal
Je kunt een dobbelverhaal maken met de micro:bit. Dit lijkt een beetje op boggle, alleen dan met woorden/afbeeldingen. Wanneer je knop A indrukt krijg je de hoofdpersoon, bij knop B de plaats en bij knop AB een voorwerp. De leerlingen kunnen natuurlijk de onderdelen zelf aanpassen en hier leuke zinnen mee maken. Je kunt ze deze code geven en dit aanpassen, of de code vanaf de basis maken.
3. Boekje
Je kunt een leuk klein boekje maken met de micro:bit in combinatie met kopertape. Print dit sjabloon. De leerlingen moeten het boekje op een speciale manier knippen, op volgorde leggen en hierna kopertape op de juiste plaats plakken (dit is een precies werkje!). Met een nietje erin is het een echt boekje. Hierna kunnen ze de micro:bit zo programmeren dat er een verhaaltje komt. Hier kun je de code vinden. Hierna kunnen ze het boekje nog tekenen.
4. Electrospel

Je kunt eenvoudig een electrospel maken. Ze moeten hiervoor drie of vier vragen verzinnen en op dik karton plaatsen. Iedere vraag en goed antwoord moet verbonden worden met een krokodillenbek kabel via een splitpen. Programmeer de micro:bit en speel het spel. Je kunt met een elastiekje eenvoudig de micro:bit en batterij verbinden. Kijk op deze site naar de beschrijving en wat voorbeelden van leerlingen.
5. Gedichten
Deze opdracht is de lastig maar wel erg leuk. Gedichten maken met de micro:bit. Je moet de micro:bit zo programmeren dat hij met tabellen en array’s gaat werken. Je kunt de leerlingen ook de code geven en zij kunnen de begrippen invoeren. In dit voorbeeld is er ene persoon, werkwoord, emotie en plaats. Hier kun je het blog vinden. Tijdens het maken van dit blog kwam ik ook een hele lessenserie tegen over gedichten maken met de micro:bit in het engels

micro:bit en Rekenen

1. Teller
Je kunt met de micro:bit eenvoudig reken opdrachten maken. Dit is een tellertje. Zo kunnen zelf een getal invoeren in de makecode en dan heb je de tafel van 3 etc.
2. Stappen
Deze opdracht wordt veel gebruikt. Een stappenteller. En na het programmeren moet je de micro:bit aan je schoenen bevestigen en dan er mee gaan lopen. Ze kunnen er ook mee schudden, dan zie je dat hij het ook steeds 1 omhoog gaat.
3. SommenMet deze oefening kunnen ze eenvoudig sommen oefenen. Ze kunnen het zelf zo moeilijk maken als ze willen. Met knop A (maal), knop B(plus) en met knop AB(min).
4. Even/Oneven

Je kunt eenvoudig een oefening maken met de micro:bit dat de leerling even en oneven kunnen oefenen. Er komen willekeurig getallen voorbij. Als het even is dan drukken ze knop A in en bij oneven drukken ze op knop B. De leerlingen kunnen eenvoudig de game moeilijker maken door de getallen hoger te zetten of de pauzeer korter te zetten.
5. Aftellen
Je kunt een aftel klok maken met de micro:bit. Hij telt af van 3 naar 1 met een geluidje. Je kunt ingewikkeld een index gebruiken (knop A) of eenvoudig met aftel nummers (knop B).

Betekenisvolle micro:bit projecten

1. Escape Room
Met een aantal micro:bits en een klas kun je in een stuk of 3 lessen een “escaperoom” maken in je klas en dit door een andere klas laten oplossen. Deze les is gemaakt voor de EU CodeWeek.
2. Sumo Robot
Je kunt met leerlingen een wedstrijd organiseren met de micro:bit. Ze maken “robot auto’s” en ze moeten elkaar uit een cirkel duwen. Ieder team maakt een eigen robot met 1 micro:bit die de auto aanstuurt en een andere micro:bit als afstand bediening. Je kunt als extra opdracht meegeven dat iedere auto een ballon moet hebben die kapot gemaakt kan worden met een naald. Er is ieder jaar een officiële wedstrijd met dit soort robots, maar je kunt dit zelf in je klas ook doen.
3. Ontwerpcirkel
Ik heb een ontwerpcirkel gemaakt op drie niveaus zodat de leerlingen zelf iets kunnen maken in groepen. Dit zijn wel zo’n 5 lessen als de leerlingen wat basis kennis hebben van de micro:bit.
4. SDG doelen
Ieder jaar organiseert de micro:bit foundation de DoYourBit challenge rond de SDG doelen. De leerlingen maken een eigen project gekoppeld aan 1 of 2 doelen. Ze kunnen hun inzending insturen met een engels filmpje.
5. Morse Code
Je kunt eenvoudig morse code sturen door leerlingen zodat ze geheime code leren ontcijferen. Een mooie opdracht rond je lessen rond de tweede wereld oorlog. Ook deze les is gemaakt voor de EU CodeWeek.

Extra Tips

Nog wat extra tips om te gebruiken in de klas.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.