Microbit Ontwerpend leren

In november en december heb ik een erg leuk project gedaan met 60 leerlingen van groep 7/8 van de Hoeksteen in Spijkenisse. De leerlingen hadden al wat basiskennis van de microbit (animatie maken, uploaden, muziek maken). In de eerste les hebben ze geleerd hoe een servo motor werkt en de tweede les hebben ze de LED strip aangesloten en geprogrammeerd. In deze intro lessen kregen ze steeds een korte uitleg en moesten daarna in tweetallen “wat”  maken. Hier kwamen al de mooiste projectjes uit.

Hierna kwam het echt werk en maakten ze in les 3 een groepje van 5 (in iedere groep zat een groepsleider, 2 programmeurs en 2 makers). Ze moesten op het ontwerp canvas een tekening maken en benoemen wat ze extra nodig hadden en welke elektronica componenten ze moesten hebben. In een padlet hielden steeds het proces bij en zo konden ze ook naar elkaars projecten kijken. De andere 2 lessen zijn ze druk bezig geweest met bouwen, programmeren en verbeteren van hun project. Aan het eind van iedere les moest de groepsleider vertellen wat ze hadden gedaan en wat er nog moest gebeuren. De laatste les was het natuurlijk een race tegen de klok, maar er zijn 12 hele mooie projecten uitgekomen en iedereen heeft hier een filmpje van gemaakt en op de padlet en het ontwerp canvas hebben ze een korte reflectie gemaakt.

Het was feestje om dit te mogen doen in het mooie ontdek lab van Josette Reinhoud van deze school en gelukkig konden we het project ondanks de corona afmaken en konden de ouders en de andere docenten kijken wat hun kinderen hadden gemaakt via de padlet. De eigen gemaakte filmpjes zijn prachtig, maar die houden we lekker privé.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.